Wednesday, September 06, 2006

SANELUHARJOITUSTA

.

Syysleimu

Kieltenopetuksessa tulee aina hauskoja ja ihmeellisiä tilanteita. Niinkuin tänäänkin. Tein spelling-harjoitusta oppilaalle englannin tunnilla. Sanoin /i:/ ja hän kirjasi paperiin e. Huomautin että kylläpä hän hiffasi sen äkkiä. Selitys oli että kun se on hänen nimessään ja hän oli aikaisemmalla kurssilla opetellut antamaan nimensä kirjoituksen englanniksi. H:n kanssa kävi ihan samoin. Very good.

Kun tuli /ei/ kynä pysähtyi. Muistutin että ABC /ei bi: si:/ auttaa, ja taas jatkettiin.

Teimme niin että oppilas toisti aina perässäni kirjaimen nimen ennen kuin pisti sen paperille. Sanoi /tii/ ja oppilas sanoi iloisesti "tee - golf". Molemmat pidämme golfista, joten se piristi.

Koulun psykanope aikanaan luennoi tämän mikä jäi päähäni pysyväksi muistijäljeksi: EMME KUULE PELKÄSTÄÄN KORVILLAMME VAAN MYÖS AIVOILLAMME. Siitä todisteena seuraava:

Sanelin Y-kirjaimen, eli äännettynä /wai/. Oppilas toisti /ju:/ ja piirsi paperille U:n. Kysyin miksi hän toisti ju: kun minä sanoin wai - heh, sitäpä sitten sopi ihmetellä. Minulla on siihen selitys, jonka olen itse keksinyt. En tiedä miten tieteellistä tämä on mutta usein käy niin että kun ei tiedä ja tunnista jotain sanaa (tai nyt kirjainta), automaattisesti etsii muististaan jonkin lähimmän vastineen tai tutumman ainesosan. Tuohon ilmiöön olen oppitunneilla törmännyt aina uudestaan.

Kielitunneilla on hauskaa ja jännittävää. Kuuleminen ei missään nimessä ole yksiselitteistä toimintaa.

MITÄ KUULUU?
KAIKKI MITÄ KOVAA PUHUTAAN...

Tänkjuu kommenteista. Hurjan hyviä!
.

3 comments:

  1. Tuli tässä mieleeni... Osaatko sinä venäjää? Minä olin viime viikolla Venäjällä ja innostuin siitä maasta niin, että menen venäjän kurssille. Se alkaa huomenna ja olen tohkeissani. =)

    ReplyDelete
  2. Hei Unenvarjo

    En osaa venäjää enkä mitään muutakaan slaavilaista kieltä. Monet aloittavat juuri nyt kielikursseja, toivottavasti tuollaisen alkuinnostuksen vallassa. Se olisi postauksen arvoinen asia... katsotaan josko ehdin. Onnea ja iloa joka tapauksessa.

    ReplyDelete
  3. Hei Rita!

    Harmi kun et osaa, oltas voitu rupatella venäjäksi joku kerta. Tosin musta tuntuu, etten ihan heti opi sitä. Ässiäkin on varmaan seittemäntoista!!! No ei ihan nii paljo mutta kuitenkin.

    Kirjoittele meille joskus siitä miten kieltä voi oppia. Sää varmaan tiiät miten se tapahtuu. =)

    Ai niin, mun blogista pääsee livahtamaan toiseen blogiin mihin tuumasin kirjoitella tuosta venäjän opiskelusta. Voit käydä siellä hihittelemässä mun tuskailuille. :P

    ReplyDelete

Ilahdun kommenteista ja pyrin vastaamaan kaikkiin.

Kello 16 - 17 jälkeen en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)