Tuesday, November 20, 2007

KAUPPAAN LÄHDÖSSÄ

.

Frosty scenery. Kuuraa ja huurretta maisemassa. Onkohan niillä joku ero?

Nostin Positiivareitten korteista päivän iskulauseen.

"MINÄ TAHDON, SIIS KYKENEN."

Lyhyt, mutta puhuttelee minua koska olen opettaja ja tiedän motivaation olevan tärkeimpiä puolia, ellei tärkein, oppimisessa.

Opiskelu onnistuu varmaksi jos on halu oppia, ja saa kunnollista ohjausta. Pelkkä halu ilman oikeanlaista opetusta saattaa viedä väärille urille, joista paluu onnistuu vaikeasti. Tästä juuri puhuin yhden ihmisen kanssa joka on opiskellut englantia lukiossa, mutta puhuu sitä kankeasti, puutteellisesti ja väärin. Kukaan ei ole opastanut häntä englannin ääntämiseen.

Eilisessä postauksessani puhuin blogista jossa "Asiakas on aina väärässä". Suosittelen sitä koska siellä saa monenlaista ajattelemista asiakaspalvelijana ja asiakkaana olemiseen. Monet meistä ovat noissa tilanteissa päivittäin. Itse asiassa olen juuri lähdössä ruokakauppaan. Eilen minulle kävi niin että kun tehokkaasti ja näpsäkästi, sanoisinko salamannopeasti, ojensin kassalle setelin lisäksi summan päälle tulevat kolikot, jätin epähuomiossa S-kortin esittämättä. Keskittymiskyky ei yltänyt molempiin. Auliisti kassa lupasi korjata asian ja pyysin anteeksi kömmähdystä. No problem, paitsi mielessä vilahti että ilmestyyko Aasiakkaaseen pieni juttu: "Taas yksi oli niin tyhmä että ei saanut kättä nostetuksi sen vertaa että olisi älynnyt näyttää korttinsa, tämä oli nyt tasan miljoonas idiootti minun kassallani..." Hah hah, ei haittaa minua tippaakaan.

Eräs tuttavani, nainen, oli jonkin aikaa baarimikkona aivan karmeassa läävässä. Kävin kerran moikkaamassa ja totesin että asiakaskunta koostui kaljaveikoista ja vähän arveluttavastakin aineksesta. Työaika kello 18 - 03 aamuyöhön. Iloisesti hän työnsä hoiti, mutta olinpa helpottunut kun hän pääsi myöhemmin parempitasoiseen paikkaan.

Jos ajattelee vaikka ruokakauppaa, asiakkaiksi voi tulla ihan kuka vaan, kunnon kansalainen, rikolllinen, varakas, vähävarainen, sivistynyt, sivistymätön, avohoitopotilas, suomalainen, ulkomaalainen, Euroopan omistaja rehvastelija, hissukka, kaljantissuttelija, häirikkö... En ihmettele jos huonojen kokemusten jälkeen kassahenkilöt alkavat kypsyä asiakaspalveluun. Jotkut Aasiakas-blogin tarinat kertovat kurjista asiakaskohtaamisista. Tosissaan harmittaa esimerkiksi kassaneitien puolesta joille tyypit heittävät häiritseviä kommentteja. Mikä inhottava tilanne istua siinä jonkun ällöttävän möhömahan armoilla ja joutua kuulemaan että "sun rinnusnappi meinaa varmaan juuri lentää kun on niin kireällä" - yäk ja puistatus! Luin jonkun tuontapaisen Aasiakkaasta. Äsken mainittu baarimikko-tuttavani kertoi kerran naureskellen miten miesasiakas tuli tiskille ja huomautti ensimmäisiksi sanoikseen: "Noi sun vaatteet kiristää varmaan ihan hirveesti ja sä haluisit niistä eroon:" Nainen nauroi tuota kertoessaan ihan linkkarina ja hihitti että mistä ihmeestä tuollainen ajattelu yhtäkkiä putkahti. Kiva että häntä nauratti. Minä olisin hänen sijassaan ehkä heittänyt kaverin niska-pers-otteella mäelle.

Ja nyt ruokakauppaan. Toivottavasti se menee hyvin. Tulee paineita kun ajattelee Aasiakas-blogin juttuja.
.

11 comments:

  1. Jutut ovat kuitenkin vain yleistyksiä ja yhden kokemuksia tilanteista:) Samasta tilanteesta, kuten sanoit, toinen repii huumoria ja toinen pelipaitansa...

    Nämä on näitä, kun joku kirjoittaa yleisönosastoon puhelinterroristeista, joita ei saa lopettamaan puhelua kuin valehtelemalla, että ruoka palaa hellalla pohjaan (se kyllä toimi vaan lankapuhelimen aikaan). Sitten ei uskaltanut kelleen sanoa, että ruoka palaa, kun toinen luuli että no nyt se kyllästyi ja valehtelee.

    Tai mökkiläinen kirjoittaa tulikivenkatkuisen haukkumakirjeen pitkään viipyvistä mökkivieraista ja hetken kaikki vieraat pyytelevät anteeksi, että ei me kauaa...

    ReplyDelete
  2. Niin, kun on Engeströmin opit muistissa niin motivointi ja orientointi - siinä avainsanat. Kouluopetus tuntuu sisältöineen lapsista joskus kaukaiselta, mihis tätä kaikkea tarvitaankaan....Näin vanhemman näkökulmasta vaikea keksiä aina tarpeita, mutta kunkin aineen opettaja on alansa spesialisti ja varmaan kykenee halutessaan tuomaan esille seikkoja, joiden vuoksi ko aine on opetussuunnitelmassa.

    ReplyDelete
  3. Joskus kiteytin asiakas - kassa -vuorovaikutussuhdetta korostamalla ihmistä arvokkana itsessään, ts. asiakkaana olisi hienoa omata kykyä kohdata asiakaspalvelija aitona subjektina, ajattelevana tuntevana tahtovana persoonana eikä vain katsoa tyhjin silmin jonnekin ohitse... Katsekontakti, pari ystävällistä sanaa hymyn kera ei mitään maksa mutta merkitsee kahden subjektin kohtaamista ja toisen arvostamista (omasssa työssään). Pätee tietysti molempiin suuntiin.

    -gs

    ReplyDelete
  4. Inkivääri

    Hah hah, yritin aikanaan muun muassa "ruoka palaa pohjaan hellalla - kikkaa yhteen maratonipuhujaan josta en MILLÄÄN päässyt irti puhelimessa, mutta ei sekään tehonnut, tyyppi pölötti vaan.Ei myyjä, vaan ikävä kyllä omasta ystäväpiiristä. Automaattisen puhelinvastaajan hankittuamme tilanteeseen tuli parannus, kun ei tarvinnut itse vastata puhelimeen :)

    Nuo mainitsemasi esimerkit ovat aika lailla yleismaailmallisia. KIva että niistä kirjoitellaan, ja varsinkin niiden ratkaisuehdotuksista. Jotkut eivät osaa millään sanoa ei, mutta voivat siihen rohkaistua lukiessaan muiden kokemuksista.

    Genoveeva

    Nytpä nostit esiin tuiki tärkeän asian: Oppilaita kannattaa motivoida ulkoapäin kertomalla miksi ja mihin tarkoitukseen oppi on hyväksi. Monta kertaa olen (aikuisopetuksessa) huomannut miten motivaatio paranee kun kerron mistä syystä on hyvä opetella sitä mitä juuri opettelemme.

    Gnothi

    Hyvä. Juuri noin kävin juuri kohtaamassa kassatytön S:Marketissa. Hän ilahtui selvästi, ja minullekin jäi kiva olo. Annoin tasarahan ja muistin näyttää S-kortinkin. Tämmöisesksi teoreetikoksi suoriuduin aika hyvin näistä vaativista käden taidoista :D

    ReplyDelete
  5. P.Olga2:42 pm

    Mietin juuri tuota opetuasiaa... saimme yhdessä faktajutussa opetusta 2.5 h, tavallisesti siitä on n. 30 h. Ei ihme, jos tentti meni pieleen. Mutta ei koulutuksen järjestäjä ota tätä huomioon, ei. Juu, en päässyt läpi. Siksi olenkin katkerobitteri!

    ReplyDelete
  6. (Tämä on niin hullua että en kehtaa ääneen sanoa huuhaan pelossa mutta ajattelin sinua tänään, ja nyt putkahdit langoille)

    (Voi pahus, itse asiassa olen parina päivänä ajatellut myös Gnothia ja hänkin putkahti - plup)

    30 tunnin asiat 2.5:ssä, juu, se vaatii vaseliinia ja kenkälusikkaa ennen kuin sulloutuu. Samalla menetelmällä opiskelin aikanaan aikuiskasvatustieteen kesäyliopistossa. Koko vuoden opinnot parissa kuukaudessa. Kaikki päivät, myös viikonloput, meni lukiessa.

    ReplyDelete
  7. Eikö kuura ole kosteenmpaa, tuorempaa?

    ReplyDelete
  8. Ingen aning, mutta voisin tietysti katsoa sanakirjasta, jos minulla olisi suomen sanakirja.

    ReplyDelete
  9. sikuri4:25 am

    Kuura on mum mielestä karheempaa ja jäätyneempää.
    Mun siippa sanoo puhelimeen:" I'm tired talking to you now." Näyttää toimivan

    ReplyDelete
  10. Sinä etä sitten vastaa hänelle että "You don't have to say anything, just shut your mouth and listen, darling"? :D

    ReplyDelete
  11. sikuri3:27 am

    Ei se mulle. Muille ihmisille vaan.
    Mutta ehdottamasi kaavio on tietenkin pätevä.

    ReplyDelete

Kiitos ihanista kommenteistanne. 🖤 ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Pyrin vastaamaan kaikkiin ja käymään vastavierailuilla. Iltaisin en ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.