Monday, December 03, 2007

P PÖHÄHTÄÄ PHIKKUISEN

.

The ABC. So very important for learners of a language. Kirjaimet ovat tärkeitä kielten opiskelijoille. Suurin osa meistä taitaa oppia ja muistaa vahvimmin näkömuistin kautta, joten käytän mielelläni muovikirjaimia apuna kieliä opettaessani.

Muovikirjaimet pöydällä auttavat keskittymään kun yritän saada oppilaan ottamaan omakseen englannin systeemin jossa noita vastaaviin äänteisiin tulee mukaan henkäys. K kohahtaa ja P pöhähtää, autan oppilasta vauhtiin.

Miten on mahdollista että niin suuri joukko ihmisiä on päässyt monen vuoden kouluopinnoista ääntämällä englantia suomalaisilla äänteillä? Sitä kysyn vuodesta toiseen? "Ei meille koskaan opetettu ääntämista." toteavat ylioppilaiksi asti lukeneetkin, saati sitten vähemmän koulua käyneet.

Poikkeuksetta oppilaani vaikuttavat haluavan ääntämisopetusta ja harjoitusta. Halua ei puutu. Ei heiltä eikä minulta. Se vaan harmittaa että kielten opiskelun pitäisi aina ALKAA ääntämisestä. Se mitä nyt teen on kuin rakennuksen perustusten korjaamista jälkikäteen. Pohja olisi hyvä vahvistaa ennen kuin rakennetaan.

Harvalle, jos kenellekään, on edes kerrottu että englanninkielisen korvaan P kuulostaa B:ltä ellei siinä kuulu henkäys. Silloin PET käsitetään sanaksi BET. Tuota taas selitin tänään yhdelle kiinnostuneelle kuulijalle, joka on melkein ylioppilaaksi asti lukenut, mutta hakeutui opetukseen, koska ei ole oppinut puhumaan.

Äkkiäkös kunnon kielitaito alkaa rakentua kun saa tietoa ja ohjausta. Turha pysyä tiedottomana ja harhaluuloisena. Heh. Eihän ihmisen puheesta saa selvää jos hän yrittää puhua vierasta kieltä oman kielensä mallilla. Tähän joudun aina palaamaan niiden kanssa joita en ole saanut iloa opettaa alusta alkaen. Olisi tavattoman paljon helpompaa hoitaa opetus kunnolla alusta alkaen. Monen kanssa olen tehnyt niin että olemme palanneet alkuun. Olemme lähteneet rakentamaan englantia uudelleen aakkosista ja äänteistä lähtien, sekä kieliopin perusasioista.

Kieliopin kompastuskiveksi on useille muodostunut termien sekamelska, ja kaiken liiallisuus. Uutta asiaa tulee vanhan päälle ennen kuin on ehditty tajuta mitä se vanhakaan oli, ja mihin se liittyi. Väsyttävää ja hämmentävää.

Ei muuta kuin muovikirjaimet esiin ja Jukolan veljesten tyyliin niiden nimiä ääneen toistelemaan. Paitsi että englannin tunnilla pitää mennä englannin kielen tsydeemiin, of course. Siis niinku AA ei oo AA, paitti joissakin sanoissa. Mutta se on ihan hauskaa eikä kenellekään istuteta AAsinlakkia päähän minun tunneilla. Sen lupaan. I promise.
.

4 comments:

  1. Hmm... suomalainen koululaitos on joka aineessa vuoron perään maailman paras ainakin pisa-tutkimusten mukaan. Koskahan on kielitaidon vuoro.

    ReplyDelete
  2. Karkeasti ajatellen kielitaitoa on kahta ihan erilaista sorttia; suullista ja kirjallista. Jos mitataan vain toista, tulos ei vielä kerro totuutta.

    Tuli vaan mieleen...

    ReplyDelete
  3. Nii, jos aakkoset oppii, niin ruattalaiset oppii jopa suamee :)

    ReplyDelete
  4. Kuka tahansa oppii LUKEMAAN suomea kun saa opetusta. Samaa en menisi sanomaan englannin kielestä tai kiinasta :D

    ReplyDelete

Ilahdun kommenteista ja pyrin vastaamaan kaikkiin.

Kello 16 - 17 jälkeen en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)