Thursday, March 08, 2012

Kirjoja opettajille ja muille kasvattajille



Innoissani ja ahmimalla olen lukenut oman alani tietokirjallisuutta (kasvatus ja koulutus) siitä lähtien kun kekkasin että PS kustannus julkaisee mainioita opuksia, helppolukuisia ja ennen kaikkea itseäni kiinnostavista aiheista. Puoli tusinaa kohta luettu. Kuudes vasta aloitettu, Tunne minut, joka puntaroi laadukasta päivähoitoa ja lapsen hyvinvointia, kohta sekin luettu. Pieniä raportteja ja lausuntoja viidestä muusta luettavissa toisesta blogistani.

Maahanmuuttajan kohtaaminen ja opettaminen. Erittäin hyödyllinen minulle joka teen vapaaehtoistyötä maahanmuuttajakoululaisten parissa.

Mieli maasta. Masentuneen nuoren kohtaaminen. Masennus on niin yleistä nykyään että ainakin opettajan ammatissa olisi tarpeen osata tunnistaa se. Ei niin helposti havaittavissa kuin luulisi.

Lapsen vahvistava kohtaaminen. Yleishyödyllinen ja suorastaan sielua jalostava teos kaikille jotka ovat lasten kanssa tekemisissä.

Tykkää tästä. Tietoja ja vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen ja varomiseen. Opettajien ja vanhempien kannattaa olla ajan tasalla koska lapsilla ja nuorilla ei vielä ole iän tuomaa kokemusta eikä etiikkaa.

Onnistu yhdessä. Miten yhteisöllisyyttä voi kohentaa ja kehittää. Työyhteisöt voivat parhaimmillaan olla sopusointuisia ja luovuutta ja hyvää oloa edistäviä. Sopii kaikille jotka tekevät työtä muiden kanssa tai toimivat järjestöissä tai yhteisöissä.

4 comments:

  1. Mielenkiintoisia kirjoja!

    ReplyDelete
  2. Rita,

    mikä käsitys sinulla on, opiskelevatko lasten vanhemmat kasvatuskirjoja? Onkohan niitä esimerkiksi äitiyspakkauksissa, minun aikanani taisi olla tohtori Spockin lastenhoito-opas. Siitä on kyllä niin kauan, että voi olla että olen unohtanut.

    Olen aina miettinyt sitä, että kuka tahansa pariskunta kyllä voi tehdä lapsia, mutta kasvattilasten hankkiminen on tehty hyvin hankalaksi.

    ReplyDelete
  3. Mun vanhemmilla oli kasvatuskirjoja, muistan ainakin tuon minkä sain ottaa sielä mukaan, Miten sinulla menee, minulla menee hyvin. Sitten oli Lahjakkaan lapsen tragedia ja vissiin jotain muitakin. Juttelin tästä viime la siskon kanssa ja todettiin että pieleen on mennyt ja pahasti oppaista huolimatta. Mutta elämä menee eteenpäin ja vaikka onkin mennyt pieleen niin ei sitä tarvitse omassa elämässä toistaa. :)

    Sinut on haastettu "jos sinulla olisi kaikki maailman rahat" -meemiin. Osallistumistapa on vapaa, itse käytin kuvia kun olin laiska.

    ReplyDelete
  4. Yaelian: Eiks vaan! :)

    Ripsa: Jotkut kyllä hankkivat opuksia ja lukevat, mutta monet kerrat olen kuullut jonkun ylimielisesti puuskahtavan jotain halventavaa kun on keskustelussa tullut esiin kasvatusoppaat. Mikä lie puolustusmekanismi tai "tiedän kaiken minua ei neuvota" siinä sitten takana.

    Ill: Lahjakkaan lapsen tragedian olen lukenut, koin sen ahdistavaksi enkä lainkaan hyödylliseksi. Yksi ongelma jokaisessa kirjassa piilee, ja se on se että niitä voi tulkita ja soveltaa väärin tai oikein, hyvää tekevästi tai tuhoisasti jne. Psykologiat ja kasvatusasiat eivät välttämättä yksiselitteisiä asioita.

    Jos vanhemmat ovat tasapainoisia ihmisiä ollaan ehkä varmemmin hyvällä tiellä kuin jos vanhemmilla on heikko itsetunto, syyllisyyttä, menneisyyden taakkaa.

    Näistä riittäisi juttua vaikka miten pitkään, mutta kun aika on taas kortilla :) Hyvää sunnuntaita !

    ReplyDelete

Kommentit ovat tervetulleita. Pyrin vastaamaan kaikkiin.

Julkaisen heti kun ehdin. Iltaisin en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)