Friday, June 19, 2015

Agatha Christie, montako olet lukenut?



 How many have you read?

En osaa sanoa montako olen lukenut. Koululaisena lainasin niitä kirjastosta, ja muistan suomenkielisiä omistaneenikin. Lahjoitin niitä vinon pinon serkulleni Maijalle jossain vaiheessa. Vanhempieni kesämökillä muistan lukeneeni useita Salama-sarjaan kuuluvia Agathoita. 

Englanninkielisiä meillä on kotona nuo kuvassa näkyvät pokkarit. Ne olen lukenut, jotkut useampaan kertaan. One of the very best is The ABC Murders, which I have read twice. Näin sen hiljattain TV:stä Poirot-uusintana. Taisi olla suomeksi Aikataulumurhat. Briljantti. Timantti. Helmi. Ai että Agatha osasi taas hämätä lukijaa. Elokuvaa katsoessa muistin kuka ei ollut murhaaja, mutta en sitä kuka oli murhaaja - vaikka olin lukenut kirjan kaksi kertaa. Kirjaa toista kertaa lukiessa menin samaan lankaan kuin ekalla kerralla. Oletin sen henkilön murhaajaksi jonka ekallakin kerralla - vaikka siis jo olin lukenut kirjan aikaisemmin. 


Kotoani löytyy muutama espanjan- ja ranskankielinen Christie.


Kirjahyllyn uumenissa  pitäisi olla yksi italiaksikin. Täytyykin alkaa penkoa. Dekkarikesän kunniaksi. Dekkarikesän innostamana. Dekkariviikosta myöhästyneenä.  Mitäs me hämäläiset. Agatha Christien hurmaavasti hämänneet hämäläiset.

Montako olette lukeneet? Montako olette nähneet televisiosta?

Vastaukseksi käy "monta".

2 comments:

  1. Mielettömän upeita kansia! Olen lukenut Christieltä 38 teosta, mutta ilman Goodreadsia ei luvuista varmaan olisi mitään hajua. Kirjat menevät helposti sekaisin, mutta toisaalta niitä on mukava lueskella uudestaan, kun ei välttämättä muista murhaajaa.

    ReplyDelete
  2. Suvi: Kiva tutustua kaltaiseesi himolukijaan :) Huomasin blogistasi että olet lukenut Agatha Christien Syyttävän sormen. Sen kuvausta lukiessani tajuan että minulla on takuulla se italiaksi. Tarkistan kohta.

    Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä että kun ei muista murhaajaa, on mukava lukea dekkareita uudestaan, ja sama pätee elokuviin ja TV-sarjoihin :)

    ReplyDelete

Kommentit ovat tervetulleita. Pyrin vastaamaan kaikkiin.

Julkaisen heti kun ehdin. Iltaisin en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)