
Sain juuri kirjakaupasta tiedon että tilaamani teos "Jos kohtaat matkallasi Buddhan, tapa hänet" on noudettavissa. Minulla on sinne puolen tunnin kävelymatka. Mitä jos kohtaan matkallani Buddhan?
Sanonta pitää sisällään ajatuksen että aikuinen ihminen ei tarvitse guruja eikä buddhia, vaan hänen kuuluu päättää itse miten elää.Kyllähän silti voi hyödyntää muiden viisautta tai näkökohtia. Asiantuntijoita kannattaa kuunnella, kunhan eivät ole hurahtaneita guruja tai gurahtaneita maallikkosaarnaajia, ja kunhan ei antaudu vietäväksi, ei lampaaksi eikä liioin apinaksi.
Kun pitää avoimen mielen, voi oppia arvaamattoman paljon. Buddhalaisuudessa on se hyvä ajatus että kuka tahansa voi olla opettaja, Kannattaa esimerkiksi kuunnella lapsia ja käydä keskustelua. Lapsilta voi oppia. "Lapset ovat hiljaa kun aikuiset puhuvat" on kammottava periaate. Tuomo from Brushpower eli Harjavalta kertoo mainion esimerkin siitä kun hänen pikku tyttärensä ojensi häntä. Lue miten ISÄ JA 3-VUOTIAS kommunikoivat.
Käypä myös Temen blogissa. Siellä on hänen keksimänsä SYMPPIS SATU jäniksestä joka ei ollut tyytyväinen ryppyisiin korviinsa. Ulvoin naurusta kun jänis halusi irrottaa korvansa... Ei mutta lue itse.
Kerron yhden samantapaisen kuin Tuomon raportti. Tuttava mies antoi jotain pikkupojalleen ja sanoi aikuismaiseen kasvattavaan tapaan: “Tässä. No, mitäs sanotaan?” Odotti kiitosta, mutta lapsipa ojensi isää: “Itse et sanonut ole hyvä!”
Tuo tuttavani, samoin kuin bloggari Tuomo, otti lapsensa opetuksen vastaan. Kuten minusta kuuluikin. Nostan hattua. Joskus kannattaa antaa myöten vaikka olisi oikeassakin. Ettei ala pipo kiristää niin että pääasia unohtuu. Rakkaus.
.
Mikä ihmeen Buddhan tappamisvimma täällä on menossa? ;)
VastaaPoistaKohta pitää tehdä niin, että jos haluaa erottua joukosta, Ei tule lukea tuota kirjaa...
Kiitos kehuista. ;) Ehkäpä vielä kehittelen oman versioni Jänisen hännän menetyksestä. Kansantarina siitä kyllä jo on, mutta ainahan voin keksiä oman versioni. Tai sitten keksin jostain muusta lunnossa näkemästöni jotain kivaa. (Lainasin muuten joitain elementtejä afrikkalaisesta kansantarinasta siitä, miten norsu sai kärsän. Sadut ovat globaaleja ilmiöitä.)
VastaaPoistahahmo - no sitä minäkin ihmettelen ;-) Minulla kirja on vielä lukematta.
VastaaPoistaSahrami otsikoi yhden juttunsa hyväksi vastavedoksi kirjan otsikkoon; "Jos tapaat Buddhan, hymyile ja vaihda pari sanaa";
http://sahrami.blogspot.com/2006/06
/jos-tapaat-buddhan-hymyile-ja-
vaihda.html
-gs
Teme,
VastaaPoistaMuistan nähneeni sen norsun kärsäsadun TV:stä. Oli varmaan ruotsiksi koska tulee fiilis että opin siitä sanan snabel eli kärsä. Väittäisin että sinun satusi on yhtä hyvä.
Hahmo ja Gnothi,
Enpä ole tappoaikeissa. Olen Sahramin kanssa samoilla linjoilla, kuten tekstistänikin käy ilmi. Buddhia, guruja sun muita asiantuntijoita voi kuunnella ja vaihtaa heidän kanssaan ajatuksia ilman että asettuu heidän opetuslapsekseen tai teilaa heidät täysin. En ehdi tänään hakea kyseistä opusta kirjakaupasta, mutta ehkä huomenna. Ei tässä mitään kiirettä, De Mellonkin lukeminen on vielä kesken ;)