Tuesday, July 11, 2006

ENGLISH AND FRENCH

.

Tarha-alpi, Dotted loosestrife. Kukkasia. Des fleurs. /de flöör/ Star-shaped. Tähden muotoisia.

Olipa virkistävän erilainen kokemus käydä pitämässä englannin tunti ranskankieliselle. Sitä paitsi mukavaa vaihtelua opettaa 13-vuotiasta kun olen nykyään vain aikuiskouluttaja. Odotan jo ilolla seuraavaa tuntia ylihuomenna. Vaikeinta koko hommassa oli päästä sisään ja ulos Britannian suurlähetystön porteista. Tunnit pidetään residenssissä Itäisellä Puistokadulla, jonka varrella sijaitsee muitakin lähetystöjä. Oppilaani, nimeltä Clara, jutteli kanssani ihan luontevasti kuten odotinkin. Pitää valmistaa hiukan ääntämisharjoitusta seuraavalle tunnille th-äänteisiin (this, seventh, nothing), jotka ranskankielinen pyrkii ääntämään s:nä ja lyhyeen /a/-äänteeseen josta tuppaa tulemaan /ö/, (cut, but, Luxemburg). Kolmas, mitä voi hioa on pitkä i:äänne (speak, beach). Se tahtoo jäädä liian lyhyeksi. Hämmästyttävän hyvin tämä tyttö osasi englantia.

Olin iloinen siitä että osaan ranskaa, koska sain helposti selvennetyksi pari kohtaa joihin olisimme muuten pysähtyneet, kuten että englannin large on sama kuin big, mutta ranskan large merkitseekin leveä. Aikamoisen kätevää muuten ranskankieliselle saada "ilmaiseksi" sanastoa, koska latinasta tulevat sanat ovat niin samantapaisia ranskassa ja englannissa. Pyysin Claraa selittämään englanniksi sanaa "ilma", ja hänelle tuli mieleen sanoa happi, mutta kun hän ei tiennyt englanniksi, hän sanoi oxygène ranskaksi ja siitähän ei sitten vastapuolen tarvitse muuta kuin ääntää oxygen englanniksi ja homma on selvä. Yritäpä samaa suomeksi. Vaikka miten kovalla äänellä sanoisi HAPPI ei siitä ole mitään apua, eikä meillä ole tietääkseni sanaa oksygeeni. I strongly believe we should!
.

4 comments:

  1. On kiva välillä lukea opettajan huomioitasi. Olet varmaan hyvä opettaja.

    ReplyDelete
  2. Hei Tuomo,

    Minustakin on aina hienoa saada lukea sinun työstäsi. Olin jo odotellut että kerrot riparileiriltä jotain.

    Tuotapa voisi joskus miettiä että mikä on hyvä opettaja. Jos minulla on kiinnostuneet oppilaat tunnen olevani hyvä opettaja. Tänään tunsin olevani hyvä opettaja koska meillä oli mukavaa ja oppilas oppi, mutta muistan menneisyydestä jonkin vetämättömän vastahakoisen koululuokan, jonka opettajana tunsin olevani nolla. Siis tavallaan oppilaat tekevät opettajan.

    ReplyDelete
  3. RIppikouluopettajan homma on varmaankin helpompaa kuin esim uskonnonopettajan työ. Itselleni olisi vaikeaa opettaa kolmea tai neljää kasiluokkaa - siis samaa tuntia neljä kertaa viikossa. Menisin sekaisin, mitä millekin ryhmälle on opettanut. Rippikoulussa voi ainakin leiriosuudella viedä yhden ryhmän alusta loppuun. Se sopii minulle paremmin.

    Vaikka uskonto ei ole kovin suosittu oppiaine koulussa niin yleensä riparilla pääsee murtamaan 'ikävän oppiaineen' taikaa. "Hyvälle opettajalle" rippileiri antaa paljon luovia mahdollisuuksia, joita tuskin tavallisella uskontotunneilla saa.

    Yllättyisit muuten varmaan miten vähäisin didaktisin edellytyksin rippikouluja vedetään. Tarkoitan yliopistokoulutuksen suhteen. Tiedekunta ei juuri anna valmiuksia opettamiseen ellei itse ole ottanut sitä oikein asiakseen.

    ReplyDelete
  4. Tuomo,

    Minulla oli koulussa todella loistavat uskonnonopet. Yksi heistä, Timo Saarelma, kohosikin sittemmin urallaan korkealle. Muistan vieläkin miten eloisasti hän opetti meille etiikkaa vaikka taisin olla 15-vuotias. Hän vertasi liikaa suutelemista liian nuorena limupulloon ja miten juoma väljähtyy jos korkkia availee liian usein. Hih.

    Jotkut osaavat opettaa ilman didaktista koulutustakin ja jotkut eivät osaa vaikka heillä on koulutus.

    ReplyDelete

Ilahdun kommenteista ja pyrin vastaamaan kaikkiin.

Kello 16 - 17 jälkeen en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)