Monday, July 24, 2006

KIIREETTÖMIÄ POHDINTOJA

.


Kiireetöntä olotilaa, mukavaa. Kirjoitin eilen pitkästä aikaa ryhmäblogiin

IHANAT NAISET

joka on ollut kesäteloilla kauan, kun meistä kukaan ei ole jaksanut tai ehtinyt lähettää tekstiä. Eikös sitten heti perään tullut toinen kirjoitus! Sama juttu pikkujoulujen kanssa joka vuosi. Ensin ei kuukausimääriin tule kutsua pikkujoulujuhliin, ja sitten 4 kutsua samalle illalle joulukuun puolessa välissä.

Tekaisin aamulla Runotorstaihin runon aiheesta KOHTAAMINEN kielteenopettajan blogiini

RITA MAESTRA

Inspiraationa tilanne kun kävelin turisteja kuhisevalla Espalla ja melkein töpsähdin napit vastakkain yhden ulkomaalaisen kanssa.

Äsken lähdin kameran kanssa kävelylenkille. Yritin kuvata jänistä., mutta saa nähdä tuleeko siitä kuvasta mitään. Loppumatkasta törmäsin pariin jehovantodistajaan, vanhempaan naiseen ja nuoreen tyttöön. Seurasi vilkasta keskustelua, jonka aikana minulle ei tyrkytetty mitään. Mainitsen siksi kun aina kuulee tarinoita jehovantodistajien tuputustaktiikasta. Onkohan se totta vai tarua?

Nainen kertoi siitä miten hän sai kuulla työpaikallaan että työtoveri oli helluntailainen, ja kertoi sitten itse olevansa jehovantodistaja. Heidän välilleen kehittyi heti kiivas väittely siitä mikä on oikeaa oppia ja oikea totuus. Huomautin tähän että he olisivat varmaan voineet hoitaa asian toisinpäinkin, eli ottaa puheeksi mikä molemmissa uskonnoissa on yhteistä ja kehittää yhteisymmärrystä sitä kautta. Eiköhän käsite “ekumenia” liity jotenkin aiheeseen? Kirkkojen ykseys tai joku sellainen.

Mikä heidän opeissaan sitten on erilaista? kysyin. Kävi ilmi että jehovalaiset eivät usko kolminaisuusoppiin, siihen että isä, poika ja pyhä henki ovat yksi ja sama. En tietenkään sanonut ääneen sitä että minulle on henkiläkohtaisesti sama ovatko ne yksi ja sama vai kolme eri asiaa, mutta mietin vain sitä että jos olisin uskovainen, mihin haluaisin kuluttaa aikaani ja energiaani. En ainakaan kiistelyyn. Ja toinen kysymys; kuuluisiko minun hyväksyä kaikki valitsemani uskontokunnan näkemykset? Suuttuisiko seurakunnan pastori minulle jos sanoisin että ei se voi noin olla, tai eihän tuossa ole mitään järkeä? En suostuisi uskomaan oppia jonka mukaan ihminen voi pelastua vain jos on kuullut Jeesuksesta.

Kiireettömällä lomaviikolla kun pohtii filosofiaa, uskontoa ja syntyjä syviä, on vaara että aivot nyrjähtävät. Jos on sellaisissa töissä missä ei saa itse ajatella vaan kaikki ajatellaan työntekijän puolesta, aivot tylsistyvät. Missä kulkee raja liian ja liian vähän ajattelun välillä?

Jos olisin ammatiltani filosofi, lukisin ja ajattelisin joka päivä, mutta kai aivoni olisivat silloin harjaantuneet isojen asioitten ajatteluun, enkä nyrjäyttäisi niitä. Minulla on vieressäni EERO OJASEN teos RAKKAUDEN FILOSOFIA. Siinäpä elämää isompi asia: RAKKAUS. Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden lisensiaatti, mutta ei kai mikään tieteenala voi tutkia rakkautta, siis tarkoitan tieteellisesti? Mitähän ihmettä kirjan sivuilta löytyy? Takakannen esittely sanoo että parisuhderakkaudesta on helppo puhua, mutta lähimmäisenrakkaus on suoranainen tabu. Onko toista ilman toista? No se on ainakin hyvä kysymys. Kadulla kohtaamieni jehovantodistajien kanssa juuri puhuin raamatun lauseesta “rakasta lähimmäistä kuin itseäsi”. Sanoin arvelevani että käskyn henkeä lienee vaikea toteuttaa jos on itseään vihaava itsetuhoinen henkilö. Miten sellainen joka ei rakasta itseään voi rakastaa muita? Ja miten itserakkaus eroaa itsensä rakastamisesta?

Kai tässä on välillä luovuttava henkisistä pohdinnoista ja syötävä lounasta. Takaisin maan päälle.
.

8 comments:

  1. Sanotaan, että ihmisaivojen läpi virtaa n. 60 000 ajatusta päivässä, ja suurin osa niistä, muistaakseni 98% on samoja kuin eilen. Ja ne 2% ? Hello! Kannattaa pitää siitä kiinni, jos uusi ajatus kilahtaa päässä!
    Uskonnot ovat järkyttävän poissulkevia.

    ReplyDelete
  2. Luin tuon tiedon vuosi sitten jostain ja luettuani havaitsin että pari seuraavaa viikkoa tuo tieto ponnahti ajatuksiini joka päivä monta kertaa. Mikä oli todistettava. Hah.

    Todisteet on siinä että samat ihmiset toistelevat usein samoja asioita, samoin sanoin, samoin lausein. Hooh.

    Jos ihminen lukee paljon ja ajattelee paljon, uskon että ajatukset eivät ole ihan kauhean jähmeät. Jos pitää ajatuksensa positiivisina ja tuottavina, sitä parempi.

    Uskonnot, tai oikeastaan uskovaiset, saattavat olla karsivia ja tuomitsevia, mutta parhaimmillaan uskonto on epäilemättä suuntaa, turvaa ja ohjausta antavaa.

    Lukaisin äsken yhden jehovantodistajilta saamani lehden ja ellen nyt ihan väärin käsittänyt siinä sanottiin kaiken hyvän asian lomassa että uskovaisten ei kannata hengailla ei-uskovien kanssa liikaa, koska se on huonossa seurassa olemista...

    ReplyDelete
  3. Itsekseni pohdiskellen olen päätynyt M. Lutherin kanssa siihen, että "jokaista uskonsa auttakoon". Joskaan hän ei ehkä tarkoittanut asiaa juuri näin, niin luulen , että juuri se USKO on tärkein. Se auttaa ihmistä. Olipa sen takana millainen jumala tahansa . . . Tunnen pari ihmistä, joiden uskoa voi kadehtia, tasapainoisia, luottavaisia, joiden ei tarvitse tuomita muita.

    ReplyDelete
  4. Olen aikaisemmissa kirjoituksissa, myös Kops-blogissani sanonut sen mielipiteeni että minua häiritsee uskonnoissa se jos oman uskon tielle ja esteeksi tulee kaikenlaista muuta, tyhjiä rituaaleja, "suorittamalla uskomista" eli minäpä olen lukenut jo 14 rukousta tänään, nuo toiset ovat huonoja... Kaikkein kauheinta uskovaisessa lienee se jos hän on tuomitseva, mutta HUOM! Ei sen tarvitse uskontoonkaan liittyä. Muita tuomitsevat ihmiset ovat kauhistus. Kaikkein eniten he tekevät haittaa itselleen. Tässäkin blogissa olen kirjoittanut ihmisistä jotka kommunikoivat syyttämällä, ja blogikavereista ainakin Kiltin tytön blogi on kirjoittanut tekstiä syyttelemisestä.

    Olen aina valmis puolustamaan uskontoja jos niissä toteutuu suvaitsevaisuus, lähimmäisenrakkaus, avunanto, anteeksiantaminen ja niin edelleen, mutta ei noihin välttämättä uskontoa tarvita. Sitä en tiedä tarvitaanko niihin uskoa, mutta tuntuu todennäköiseltä että tarvitaan. Ainakin se auttaa.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:37 am

    Here are some links that I believe will be interested

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:01 pm

    Here are some links that I believe will be interested

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:12 pm

    Really amazing! Useful information. All the best.
    »

    ReplyDelete
  8. Anonymous5:08 am

    Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
    »

    ReplyDelete

Ilahdun kommenteista ja pyrin vastaamaan kaikkiin.

Kello 16 - 17 jälkeen en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)