Wednesday, May 09, 2007

SYÖTÄNKÖ SINUA VAI SYÖTKÖ ITSE?

.

Jehovantodistajat kävivät eilen ovella. Ovat käyneet jo varmaan vuoden. Minulla on iso pino lehtiä joita olen saanut heiltä. Nyt on Herätkää-lehden teemana epätasa-arvoinen maailma, vauraiden ja köyhien välinen kuilu. En ole uskonnollinen, mutta lehdistä löytyy runsaasti minua kiinnostavaa maallista asiaa ja hyvän elämän pohdiskelua.

Hesarin Fingerpori-sarjakuvassa kaveri meni jehovantodistajien juhlaan ja hänet käännytettiin jo ovella. Hihii. Hyvin lohkaistu.

Köyhät, köyhyysrajalla elävät, puutteenalaiset. Varakkaat, sikarikkaat, ökyrikkaat. Itseaiheutettu rahapula. Hyväntekeväisyys. Humanitaarinen apu. Luottokorttivelat. Raha ei ehkä ole ongelma, mutta sen puute on. Roope-setä osaa pistää rahan poikimaan. Joidenkin käsissä raha ei pysy. Joku antaa tarvitsevalle vaikka paidan päältään. Tarvitseeko se toinen sitä?

Anna nälkäiselle kalaa, ja hän syö sinä päivänä. Opeta hänet kalastamaan niin hän syö joka päivä.

Kieltenopettajana näen tuon periaatteen näin. Jos syötän sanoja, opiskelijoilla on ne sanat jotka he ottavat vastaan. Jos opetan heidät oppimaan ja opiskelemaan, he kulkevat kohti oikeaa kielitaitoa.
.

2 comments:

  1. Rita: "Jos opetan heidät oppimaan ja opiskelemaan, he kulkevat kohti oikeaa kielitaitoa."

    Silloin kun opetuksessa keskitytään siihen että opetetaan oppilasta oppimaan, siis opetettavan aiheen lisäksi, päästään epäilemättä hyviin tuloksiin.

    Kuullessani kuinka paljon lasteni kouluissa käytettiin opiskeltavan kielen puhumista ja audiovisuaalisia apuvälineitä jne. hyväksi, olin iloisesti yllättynyt kuinka paljon kieltenopetus oli muuttunut sitten minun lapsuuteni. Huolimatta siitä että pärjäsin kielissä hyvin, niin lapsena inhosin sydänjuuriani myöten englannin-, saksan-, ja ruotsin tunteja, opiskelu kun perustui pelkästään kieliopin pänttäämiseen.

    Nykyisin kuljettelen eri kieliä pitkin aivojeni pieliä, ehkä jotain tarttuu (Kun kielitaito karttuu... sori oli pakko keksiä riimi tarttuulle).

    Kieli on leikkiä, leikki on kieltä. Tai kuten joku (Wittgenstein?) sanoi: Ajatus on kieli.

    Itse olen monet asiat oppinut paremmin ihan omin avuin (Tiettyyn pisteeseen saakka, mikäli haluaa syventyä, ihan mihin tahansa, vaatii edistyminen lopulta opettajan apua -- ellet ole nero)

    ReplyDelete
  2. Huomenta Johannes ( vai iltaa? :)

    Tuo on totta mitä lopussa sanot. Ei itse saa kaikkea selvitetyksi, vaikka itseopiskelu ja oma aivotoiminta onkin ratkaisevaa edistymisessä.

    Sellainen kuiva teoreettinen kieliopin opiskelu johon viittaat, tuntuu ihan puistattavalta. Huh.

    Kieltenopiskelun pitää olla hauskaa ja eloisaa.

    ReplyDelete

Kommentit ovat tervetulleita. Pyrin vastaamaan kaikkiin.

Julkaisen heti kun ehdin. Iltaisin en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)