Saturday, December 21, 2013

Totuus taivaasta, Eben Alexander




Vuoden hienoin lukuelämys. Täyttää lukijan ihmetyksellä ja jättää sanattomaksi. Tohtori Eben Alexander onnistui sanoittamaan huimat kokemuksensa ja raportoimaan ne meille. Parasta mainita heti kärkeen että en ole sen paremmin uskovainen kuin ateistikaan. Olen agnostikko. Mielestäni jumalan olemassaoloon on fifty-fifty mahdollisuudet. Rajatietokirjallisuutta tulin lukeneeksi jossain elämäni vaiheessa sen verran että aloin pitää tuonpuoleisen olemassaoloa ja tietoisuutemme säilymistä kuoleman jälkeen todennäköisenä suhteessa seventy-thirty, kirjan luettuani vielä sitäkin todennäköisempänä. Odotan kuolemaani vähintäänkin kiinnostuneena. 

Hyvin suomennettu. Ei tarvinnut pysähdellä ja kuluttaa ylimääräistä energiaa kieleen, kuten minulle kieltenopettajana useinkin sattuu.

WSOY:n sivuilla on kuvaus kirjasta. Kirjoittaja on neurokirurgi ja tiedemies. Asiallisesti, täsmällisesti ja yksityiskohtaisesti hän kertoo sairastumisestaan, koomastaan, aivojensa toiminnasta, siitä miten hänen käsityksensä tieteestä muuttui. Hänen aikaisemmat käsityksensä ja selityksensä hänen omien potilaittensa kuolemanrajakokemuksista vesittyvät uusien todisteiden nojalla. Hänellä oli tietoisuus sen viikon aikana jolloin aivotoiminta oli pysähtynyt ja hän niinsanotusti "irtaantui kehostaan". Lääkäreillä ei ole ilmiöön mitään neurotieteellisiä selityksiä. Tohtori Alexander käy vakioselitykset läpi kohta kohdalta yhdessä luvussa ja kumoaa niistä kaikki. 

Tieteen ja henkisyyden ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään, vaikka skeptikot niin väittävät. Mietin lukiessani ihmisen tietoisuutta. Kykenemme näkemään vain se minkä aivojemme suodatin päästää läpi, mutta on olemassa myös toisenlainen tietoisuus, "aivoton" sellainen. Olen juuri ryhtynyt lukemaan toista kiehtovaa teosta jossa käsitellään laajempaa tietoisuutta. Sen nimi on Kadotettu yhteys. Kirjoittaja  Susanna Purra on lääkäri ja lastenpsykiatri. 

Totuus taivaasta sopii ihmisyydestä ja lääketieteestä kiinnostuneille. Se sopii niin tieteen kannattajille kuin henkisyyden ja hengellisyyden ihmisillekin. 

Pidin erityisesti kohdasta missä kirjoittaja vertasi muissa maailmoissa käyntiään tilanteeseen missä apina saisi ihmisen kyvyt ja ominaisuudet yhdeksi päiväksi ja palauduttuaan takaisin apinaksi sen pitäisi yrittää selittää lajitovereilleen millaista ihmisenä oleminen on. Tohtori Alexander kuvaa varsin selkeästi omat kokemuksensa, sekä tuonpuoleisessa koomaviikkonsa aikana että tässä maailmassa ennen ja jälkeen kokemuksensa. Saamme myös puolueetonta tietoa, omaisilta ja hoitavilta lääkäreiltä. Tohtorimme kirjasi ensin tarinansa muistiin ja alkoi vasta sitten lukea rajatietokirjallisuutta, jotta sen lukeminen ei yhtään vaikuttaisi hänen ajatteluunsa. 

Suosittelen kirjaa lahjaksi niille jotka ovat menettäneet omaisen ja niille jotka suotta pelkäävät elää tai kuolla. Miksi pelkäisimme muita henkiolentoja ja aineettomia sfäärejä? Mehän olemme itse henkiolentoja. 




9 comments:

  1. Kiitos vinkistä. Samoin avoimin ajatuksin olen lukenut tallaisia tekstejä. Ihmisen aivotoiminta on ehtymätön tutkimisen kohde, varsinkin se tiedostamaton osa.

    ReplyDelete
  2. Sirokko: Tavallaan aivoista tiedetään paljon ja toisaalta aivotutkimus on vasta alussa. Meissä voi olla sellainenkin tiedostamaton osa joka ei liity aivoihin lainkaan. Sitä ajatusta olen nyt pyöritellyt tuota teosta ja Susanna Purran Kadotettua yhteyttä lukiessani.

    Valitsit hyvän sanan: ehtymätön.

    ReplyDelete
  3. Jo monta vuotta sitten oli englantilaisen sanomalehden etusivulla (luin siihen aikaan usemmiten The Sunday Times -lehteä) englantilaisten lääkäreiden julkilausuma, jossa he katsoivat, että olisi moraalitonta, jos he eivät kertoisi seuraavaa: Heidän elvytetyillä potilaillaan oli jatkuvasti kokemuksia, jotka olivat kaikilla samanlaisia riippumatta siitä, mikä oli heidän uskontonsa. TV:ssä on ollut myös tästä aiheesta haastatteluja.

    Tuo 50-50. Eiköhän se ole useimpien kristittyjen tunne? Uskonnollinen tieto on verrattavissa taiteelliseen tai musikaaliseen tajuun tai moraaliseen tajuun hyvästä ja pahasta. Se eroaa faktatiedosta. Moraalista tietoakaan ei voi todistaa, sillä se on vaistonvarasista tietoa, ja uskonnollinen tieto muistutta sitä.

    ReplyDelete
  4. Kuulostaa mielenkiintoiselta.
    Ajattelen, että jonkinlainen tietoisuus on rajan takana.

    ReplyDelete
  5. Anna: Noita elvytettyjen potilaiden samankaltaisia kokemuksia on selitelty aivotoiminnalla, jollakin harhalla joka oletettavasti tapahtuu ihmisille kuolemanrajakokemuksessa. Dr Alexanderin tapauksessa oli jännittävää että sellaista aivotoimintaa ei ollut joka olisi tarjonnut selityksen.

    Toinen ero hänen tapauksessaan verrattuna tavanomaisiin oli että hänellä ei ollut muistia maanpäällisestä elämästään sinä aikana kun hänen tietoisuutensa liikkui toisessa todellisuudessa. Muilla koomasta palanneilla on ollut muisti mukana matkalla.

    Arleena: Tietoisuuden säilymisestä olen melko vakuuttunut, mutta jumalan olemassa oloon en osaa ottaa kantaa. Sellainen ihmisen muotoinen sandaaleissa kulkevat olento on mielestäni todennäköisyydeltään 0,001 % :D

    ReplyDelete
  6. Pitääpä katsoa löytyykö kirjastosta. Hyvää Joulua Rita!

    ReplyDelete
  7. Famu: Toivottavasti löydät. Hyvää Joulua sinulle !

    ReplyDelete
  8. Käykääpä kurkkaamassa http://www.nderf.org. Sieltä löytyy noin nelisentuhatta kyseistä kokemusta.

    ReplyDelete
  9. Kiitos linkistä, Ironmistress.

    ReplyDelete

Kommentit ovat tervetulleita. Pyrin vastaamaan kaikkiin.

Julkaisen heti kun ehdin. Iltaisin en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)