Thursday, January 22, 2009

Marssitaanko Marsissa?



Mitenkähän kauan olen ollut siirtyneenä tähän entisestään parannettuun kevennettyyn ruokavalioon? Viikon tai kaksi... maybe. Voi todeta tottuneeni, voivani hyvin, ja jopa jo tässä vaiheessa keventyneeni. Tavoitteena pari kolme kiloa pois, kiinteytymistä, lisää terveyttä ja hyvinvointia, järkevät elämäntavat. Olen lisännyt liikuntaa jonkin verran. Tämä on hauskaa. Homma kannattaa tehdä oikein eikä luulla että joku pikadieetti kohentaa ihmisen kertaheitolla. Niin - heh - kuvassa ei ole koko lounaani. Tuo on pikkulautanen, halkaisija noin 16 cm.

Vilkaisin telkkarista tallentamaani saksankielistä sarjaa. Lounaan syötyäni poistuin tallennuksesta ja telkkarissa näytti menevän vanha Reinikainen uusintana. En viitsi juuttua suomenkielisiä ohjelmia katselemaan; vill inte slötitta, siitä pitää olla jotain hyötyä. Kerran olen se sarjan katsonut kun oli försedd med svensk text. Tämmöisiä me kieltenopet olemme. Tai ainakin minä. 

Ykköskanavaa vielä vilkaisin ennen TV:n sammuttamista. Siellä mielenkiintoista ohjelmaa (Prisma) jossa kysyttiin onko Marsissa elämää. Sieltä on ilmeisesti löytynyt metaania. Valitettavasti en kuullut sen enempää koska huomio kiintyi suomalaisen selostajan ääntämiseen. Hän kutsui reippaasti Marsia "marssiksi" kaksoisässällä enkä oikein päässyt siitä irti ja eteenpäin niin että olisin voinut keskittyä uutisen sisältöön. Niin että enpä osaa teille raportoida marssiiko Marsissa sittenkin niitä pieniä vihreitä heppuja.

10 comments:

  1. Niin, tuota on lääkäri kieltänyt miestäni syömään, mutta minun herkkua.

    ReplyDelete
  2. HANNELE: Ai, onko liian voimakasta? Vai allergiaa?

    Minä pidän broccolista. Tänään keitin kukkakaalia, aivan ihanaa. Syön toiset puolet huomisen lounaan kanssa.

    ReplyDelete
  3. Sä kirjoitat broccoli, mietin juuri, mikä suomeks :)
    Kukkakaalit, kaikki ihania, keitäpä punajuurikeittoa, nami.
    Ja sipulikeitto, kukkakaalikeitto, kyllä niitä herkkuja on.

    (ei kait sovi sydänlääkkeitten kans hyvin yhteen, eikä kaalit,
    vaikka pyöräilee töihin 20 km joka päivä, nyt talvellakin)

    ReplyDelete
  4. Parsakaali on meidän perheen herkku, uppoaa kaikille (tai no kissat ei ehkä välitä...). Minunkin pitäisi "vähän" yrittää keventyä, ehkä pikkuhiljaa napaan inspiraatiosta kiinni.

    Minä muuten ihan estoitta marssittaisin porukkaa MarSSissa, en tiedä miksi se sanotaan poikkeuksetta kahdella ässällä... Pitääkin korjata, ei silti jokapäiväinen virhe tuo ei minulla ole, niin paljon asiaa en keksi MarSista.

    ReplyDelete
  5. HANNELE: Keittoihin olen hurmaantunut, mutta ikinä en muista syöneeni punajuurikeittoa. Sepä jää nyt mieleen pyörimään.

    KATILEIN: Parsakaalihan se, en muistanut kommenttia kirjoittaessani vaikka yritin.

    Aloin heti testata omaa ääntämistä kun kuulin TV:stä tuon "Marssin". Olen lähes varma että käytän yhtä s:ää, MIES MARSISTA - en siihen ainakaan voisi pidennyksiä ajatella... Se kuulostaisi yhtä oudolta kuin Helssinki :)

    ReplyDelete
  6. Marsilainen Marsissa yhdellä ässällä kuulosti korviini todella hassulta, jopa niin hassulta että piti mennä tarkistamaan asia kielihuollosta. siellä sanotaan vierasperäisten nimien ääntämisestä seuraavaa: "Nimenloppuinen s äännetään soinnillisen äänteen jälkeen usein kahdentuneena: Hus : Husin (hus : hussin), Mars : Marsissa (mars : marssissa)"
    Omassa murteessani taidetaan laittaa ässiä enemmänkin kuin kaksi.

    ReplyDelete
  7. Parsakaali on herkkuva! Ei Reinikainen suomea puhu, se puhuu tamperetta nääs, mutta onhan ne aika läheisiä;)

    ReplyDelete
  8. SIROKKO: Olipa mielenkiintoinen tieto. Minulla ei suomen kielestä kovinkaan paljon tietoa kun olen kouluajoista asti ollut niin suuntautunut vieraisiin kieliin. Eli jos kirjoitan suomen kielestä se saattaa olla subjektiivista.

    Eilen vielä tarkemmin kuulostelin omaa ääntämistäni. Saatan pistää Marsilaisen s:n eteen hienoisen tauon, mistä vaikutelma että ei ollut täysin lyhyt s, mutta en millään osaa ryhtyä siihen kaksoisässää vetäisemään :)


    Missä tuo kielihuolto on johon viittaat..?

    INKIVÄÄRI: Hurraa parsakaali! Tampereelta minäkin olen, nääs, mutta en osaa sitä murretta, jos olen joskus osannut :)

    ReplyDelete
  9. Minä tarvitsen itse jo niin paljon hoitoa äidinkielessäni etten osaisi elää ilman 'kieliraamattuani'. Se löytyy täältä: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/index.html
    Marsilaiset löytyy kohdasta Taivutus.
    Minusta se on aika täydellinen nettioppaaksi, onhan niitä muitakin tietysti.

    ReplyDelete
  10. Toffeli2:28 pm

    Koskee tuo lkahdentuminen muitakin kuin ässää. Eikös "internet" sanota suomeksi intternetti.

    ReplyDelete

Ilahdun kommenteista ja pyrin vastaamaan kaikkiin.

Kello 16 - 17 jälkeen en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)