Sunday, May 31, 2015

Rivi tyttökirjoja kirjahyllyssä


Kesällä tietyt mieluisat fiilikset aina palaavat. Lapsuuden kesälomalukemistot kuuluvat jokavuotisiin kesämuisteloihini. Muistelumagneetti veti minut katselemaan mitä Montgomeryn ja Alcottin kirjoja hyllyissäni on jäljellä; mitä suomeksi, mitä englanniksi. 


Suomenkielisiä on vain neljä. Niitä olen omistanut enemmänkin, ja olen kirjastosta ja kavereilta niitä aikanaan lainannut ja lukenut. 


Englanninkielisiä olen aikuisena ostellut jonkin verran. 



Pikku naisia olen lukenut suomeksi ja englanniksi, ja nähnyt sekä vanhan että uuden elokuvaversion, mutta olenko mahtanut lukea tuota Little Men - kirjaani, kun en muista, vai onko siitä vaan yksinkertaisesti niin kauan että on unohtunut?


Anne of Green Gables on Anna-sarjan eka kirja. Minulla ei enää ole sitä suomeksi. Taisin tulla lahjoittaneeksi niitä kirpparille jossain vaiheessa kun huomasin että en enää halunnut lukea niitä. Sotapropaganda häiritsi niissä jatko-osissa. Viime talvena luin tuota ekaa osaa englanniksi ja suomeksi yksityisoppilaan kanssa. Hänellä oli se suomenkielisenä, erittäin vanhana laitoksena. Käännöskielessä riitti ihmettelemistä. Tulimme siihen tulokseen että minun englanninkielistä painostani oli paikoin uusittu ja kevennetty. 


Salaisen puutarhan olen koululaisena lukenut suomeksi. Mitäpä jos lukisin kesän kunniaksi tuon oman englanninkielisen klassikkoni ? Kalenterin mukaan kesä alkaa huomenna. Taidan ensin googlata mitä siitä ja sen kirjoittajasta sanotaan Wikipediassa. Luen samalla Alcottista ja Montgomerysta ja katselen mitä kaikkea he ovat kirjoittaneet. Tästä tulee kivaa.



Ilman muuta googlaan Pollyannankin. Kirja huvitti minua tavattomasti kun (vasta aikuisena) sen luin.




Tuon verran nyt järjestelin tyttökirjoja yhteen kohtaan kirjahyllyä. Kymmenenkö niitä on?  Minulla pitäisi vielä olla ainakin yksi englanninkielinen Runotyttö jossain. Lähdenpä etsimään. Saapa nähdä mitä muuta hauskaa osuu silmiin. On iso nautinto selata kirjavarastojaan. 


 Etsinnän tulos:

Kolmen kirjan saalis Runotyttöä ! 


Kaikkiaan kolmetoista tyttökirjaa hyllyssä. 

4 comments:

  1. Tuttuja ihania kirjoja :)

    ReplyDelete
  2. Jael: Niinpä. Näiden parissa ollaan kasvettu :)

    ReplyDelete
  3. Kaikki nuo kirjat tuttuja lapsuudestani! Ihania kirjoja!

    ReplyDelete
  4. Iloinen Kulkuri: Ihania ovat. Käväisin tänään kirpparilla ja löysin pari englanninkielistä lisää :)

    ReplyDelete

Kommentit ovat tervetulleita. Pyrin vastaamaan kaikkiin.

Julkaisen heti kun ehdin. Iltaisin en tavallisesti ole paikalla, mutta aamulla sitten taas.

Sana on vapaa, hyvät blogikaverit :)